TEKST ELLIS ELLENBROEK

‘Als kind kreeg ik skeelers van mijn ouders. Om veilig in het verkeer te kunnen skeeleren deden ze mij op les bij een club. Ik leerde vallen, remmen en reed voor het eerst wedstrijdjes. Dat is uitgelopen op een profloopbaan, met NK-medailles in alle kleurtjes en – waar ik het meest trots op ben – brons op het EK van 2022.

Ik wist al wel dat het met de topsport naar het einde ging. Fysiek was het nog uitdagend, maar als persoon leerde ik er niet meer zoveel van. Mijn studie technische natuurkunde werd juist steeds interessanter. In de onderzoeksmaster werd ineens mijn creativiteit aangesproken en mijn vermogen mijn eigen experimenten kritisch te bevragen. Toen de professor van mijn onderzoeksgroep mij vroeg voor een PhD-plaats zei ik ja.

Ik doe fundamenteel onderzoek dat gefund wordt door chipfabrikant ASML. Het gaat over de processen in de machines waarmee zij hun chips maken. Heel specifiek kijk ik hoe je zo efficiënt mogelijk licht van een kleine golflengte kunt maken. Hoe kleiner de golflengte, hoe meer je op een chip kunt schrijven namelijk. ASML is vaak in het nieuws vanwege hun supersensitieve technologie die niet in handen van China mag komen. Ik heb een geheimhoudings-verklaring getekend. En alles wat we publiceren moet door ASML goedgekeurd worden.

In juli ben ik gestart met mijn promotieonderzoek, in juni heb ik mijn afscheid als inline skater aangekondigd. Eigenlijk wilde ik het EK in juli in Duitsland nog rijden, omdat ik vrijwel het hele seizoen 2024 aan de kant heb gestaan door de ziekte van Pfeiffer, de nasleep van een operatie aan mijn schenen en het knippen van mijn amandelen. De nieuwe uitdaging veranderde mijn plannen. Ik heb in Duitsland nog wel op de tribune gezeten om mijn skeelervriendin Lianne van Loon te steunen. Maar zonder knagend gevoel dat ik daar zelf had moeten staan.

Als je je niet meer honderd procent kunt geven, hoor je niet thuis op een EK. Er zijn veel mensen die stoppen met topsport en geen idee hebben wat ze met hun leven willen doen. Ik ben ontzettend blij dat ik dat niet heb. Het lijkt wel of ik van de ene in de andere topsport val.’

‘Ik was met mijn ouders en zusje en broertje in het Nationaal Militair Museum, op de vliegbasis Soesterberg. Dat was echt vet! De flightgames daar gingen mij goed af. Ik had nog nooit in een echt vliegtuig gezeten, maar dacht: Misschien zou ik dit best kunnen!

Mijn ouders waren niet zo’n fan van dat piloot worden. Het leek hen heel erg duur en financieel een groot risico. Daar waren ze niet zo happig op. Maar speciaal voor mij gingen we de zomer daarna wel met het vliegtuig, naar Mallorca. En mijn moeder is ook met mij mee geweest naar een open dag van de KLM Flight Academy.

Ik zocht het uit en ontdekte dat er betalingsregelingen zijn. KLM betaalt nu mijn opleiding. Ze gaan ervan uit dat ik bij hen in dienst kom. Dan worden de studiekosten ingehouden op mijn salaris.

Helaas kwam ik de eerste keer niet door de selectie. Ik strandde op de psychologische tests. Dat was vlak na het vwo. De psycholoog zei dat ik nog niet oud genoeg was en later nog maar eens terug moest komen. Plan B was de bachelor natuurkunde. De KLM kijkt ook naar je cijfers voor wis- en natuurkunde, dus daar had ik het laatste jaar op de middelbare school goed mijn best op gedaan. Eerder was ik nooit zo’n streber. Maar ik wilde alles doen wat zou kunnen helpen mijn droom te verwezenlijken. Op de open dag van de KLM Flight Academy zei iemand: “Je moet gaan zweefvliegen, dat helpt”. Heb ik gedaan. Ik doe het nog. Ik heb mijn zweefvliegbrevet gehaald.

Sinds 2023 volg ik de Flight Academy. Eerst woonde ik op de campus van vliegveld Eelde. In Eelde vloog ik voor het eerst echt zelf, in een eenmotorig vliegtuigje. Om te beginnen dicht bij het veld, uiteindelijk zelf navigeren naar Duitsland en weer terug. Ik kreeg een vliegtuig mee van school. Succes en veel plezier, zeiden ze erbij. Ik word nu getraind op Schiphol.

In december kom ik in dienst bij KLM waar ik uiteindelijk gezagvoerder hoop te worden. Ik denk dat het niet als werk gaat voelen, sowieso aan het begin niet. Ik ga gewoon op vakantie. Ik moet alleen zelf sturen.’

ALUMNI ACHTERAF

FLEUR VEEN (26)

STUDIE > technische natuurkunde MSc 2025
IS > PhD aan de RUG, bekostigd door chipfabrikant ASML; daarvoor professioneel inline skater HUISHOUDEN > single HUIS > huurhuis in Heerenveen INKOMEN > 2968 euro bruto per maand

SJOUKJE DE JONG (24)

STUDIE > technische natuurkunde 2023 BA IS > piloot in opleiding HUISHOUDEN > LAT-relatie met Marc (29),
ook piloot HUIS > tijdelijk appartement in Oosterparkbuurt Amsterdam INKOMEN > gaat verdienen vanaf december 2025, bij indiensttreding KLM

De ene technisch natuurkundige had nog nooit in een vliegtuig gezeten
toen ze zich voornam piloot te worden. De andere borg van de ene op de
andere dag haar inline skates op vanwege een promotieonderzoek naar
de processen bij chipfabrikant ASML.

‘Ik was met mijn ouders en zusje en broertje in het Nationaal Militair Museum, op de vliegbasis Soesterberg. Dat was echt vet! De flightgames daar gingen mij goed af. Ik had nog nooit in een echt vliegtuig gezeten, maar dacht: Misschien zou ik dit best kunnen!

Mijn ouders waren niet zo’n fan van dat piloot worden. Het leek hen heel erg duur en financieel een groot risico. Daar waren ze niet zo happig op. Maar speciaal voor mij gingen we de zomer daarna wel met het vliegtuig, naar Mallorca. En mijn moeder is ook met mij mee geweest naar een open dag van de KLM Flight Academy.

Ik zocht het uit en ontdekte dat er betalingsregelingen zijn. KLM betaalt nu mijn opleiding. Ze gaan ervan uit dat ik bij hen in dienst kom. Dan worden de studiekosten ingehouden op mijn salaris.

Helaas kwam ik de eerste keer niet door de selectie. Ik strandde op de psychologische tests. Dat was vlak na het vwo. De psycholoog zei dat ik nog niet oud genoeg was en later nog maar eens terug moest komen. Plan B was de bachelor natuurkunde. De KLM kijkt ook naar je cijfers voor wis- en natuurkunde, dus daar had ik het laatste jaar op de middelbare school goed mijn best op gedaan. Eerder was ik nooit zo’n streber. Maar ik wilde alles doen wat zou kunnen helpen mijn droom te verwezenlijken. Op de open dag van de KLM Flight Academy zei iemand: “Je moet gaan zweefvliegen, dat helpt”. Heb ik gedaan. Ik doe het nog. Ik heb mijn zweefvliegbrevet gehaald.

Sinds 2023 volg ik de Flight Academy. Eerst woonde ik op de campus van vliegveld Eelde. In Eelde vloog ik voor het eerst echt zelf, in een eenmotorig vliegtuigje. Om te beginnen dicht bij het veld, uiteindelijk zelf navigeren naar Duitsland en weer terug. Ik kreeg een vliegtuig mee van school. Succes en veel plezier, zeiden ze erbij. Ik word nu getraind op Schiphol.

In december kom ik in dienst bij KLM waar ik uiteindelijk gezagvoerder hoop te worden. Ik denk dat het niet als werk gaat voelen, sowieso aan het begin niet. Ik ga gewoon op vakantie. Ik moet alleen zelf sturen.’

‘Als kind kreeg ik skeelers van mijn ouders. Om veilig in het verkeer te kunnen skeeleren deden ze mij op les bij een club. Ik leerde vallen, remmen en reed voor het eerst wedstrijdjes. Dat is uitgelopen op een profloopbaan, met NK-medailles in alle kleurtjes en – waar ik het meest trots op ben – brons op het EK van 2022.

Ik wist al wel dat het met de topsport naar het einde ging. Fysiek was het nog uitdagend, maar als persoon leerde ik er niet meer zoveel van. Mijn studie technische natuurkunde werd juist steeds interessanter. In de onderzoeksmaster werd ineens mijn creativiteit aangesproken en mijn vermogen mijn eigen experimenten kritisch te bevragen. Toen de professor van mijn onderzoeksgroep mij vroeg voor een PhD-plaats zei ik ja.

Ik doe fundamenteel onderzoek dat gefund wordt door chipfabrikant ASML. Het gaat over de processen in de machines waarmee zij hun chips maken. Heel specifiek kijk ik hoe je zo efficiënt mogelijk licht van een kleine golflengte kunt maken. Hoe kleiner de golflengte, hoe meer je op een chip kunt schrijven namelijk. ASML is vaak in het nieuws vanwege hun supersensitieve technologie die niet in handen van China mag komen. Ik heb een geheimhoudings-verklaring getekend. En alles wat we publiceren moet door ASML goedgekeurd worden.

In juli ben ik gestart met mijn promotie-onderzoek, in juni heb ik mijn afscheid als inline skater aangekondigd. Eigenlijk wilde ik het EK in juli in Duitsland nog rijden, omdat ik vrijwel het hele seizoen 2024 aan de kant heb gestaan door de ziekte van Pfeiffer, de nasleep van een operatie aan mijn schenen en het knippen van mijn amandelen. De nieuwe uitdaging veranderde mijn plannen. Ik heb in Duitsland nog wel op de tribune gezeten om mijn skeelervriendin Lianne van Loon te steunen. Maar zonder knagend gevoel dat ik daar zelf had moeten staan.

Als je je niet meer honderd procent kunt geven, hoor je niet thuis op een EK. Er zijn veel mensen die stoppen met topsport en geen idee hebben wat ze met hun leven willen doen. Ik ben ontzettend blij dat ik dat niet heb. Het lijkt wel of ik van de ene in de andere topsport val.’

SJOUKE DE JONG (24)

STUDIE > technische natuurkunde 2023 BA IS > piloot in opleiding HUISHOUDEN > LAT-relatie met Marc (29), ook piloot HUIS > tijdelijk appartement in Oosterparkbuurt Amsterdam INKOMEN > gaat verdienen vanaf december 2025, bij indiensttreding KLM

FLEUR VEEN (26)

STUDIE > technische natuurkunde MSc 2025 IS > PhD aan de RUG, bekostigd door chipfabrikant ASML; daarvoor professioneel inline skater HUISHOUDEN > single HUIS > huurhuis in Heerenveen INKOMEN > 2968 euro bruto per maand

De ene technisch natuurkundige had nog nooit in een vliegtuig gezeten
toen ze zich voornam piloot te worden. De andere borg van de ene op de
andere dag haar inline skates op vanwege een promotieonderzoek naar
de processen bij chipfabrikant ASML.

TEKST ELLIS ELLENBROEK

ALUMNI ACHTERAF